Po co nam warzywa? Ekspresowy wywiad z dietetyczką

wpis w: Warzywa | 4
Mamy nadzieję, że wszyscy, którzy czytają te słowa, wiedzą, że świeże warzywa w naszej diecie są naprawdę bardzo ważne. Jak przekonać do nich  dzieci i, czy faktycznie pięć porcji warzyw dziennie to dobry pomysł? O tym opowie Bogna Lange-Szczepaniak z bloga Saluvita. 

 

świeże warzywa
Im więcej kolorów na talerzu tym więcej wartości odżywczych – mówi Bogna Lange.

.

Uwielbiamy warzywa, a Ty?

.

Nie wyobrażam sobie codziennej diety bez warzyw. To one stanowią podstawę posiłków dla mnie i mojej rodziny. Odkąd zostałam mamą, zwracam na to jeszcze większą uwagę. Ważne, aby warzywa były dla nas tak oczywistym wyborem, jak np. pieczywo.

.

Ostatnio pojawia się sporo informacji o tym, żeby jeść 5 porcji warzyw dziennie. Skąd się to wzięło i czy faktycznie to prawda?

.

Jeśli spojrzymy na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszego odżywiania. Zalecenia mówią o 400 g warzyw i owoców dziennie, z czego większość powinny stanowić warzywa. Najlepiej, jeśli do każdego posiłku dołożymy warzywo. Dzięki temu dostarczymy organizmowi wszystkich witamin, których on sam nie jest w stanie zmagazynować. Dlatego uważam, że 5 porcji powinno być dla nas takim minimum. Istotna jest także różnorodność. Warto wybierać warzywa o różnych kolorach i część z nich jeść na surowo, a część poddawać obróbce termicznej. 

.

 

Świeże warzywa

.

Jesteś dietetykiem, więc na pewno wiesz, jak jedzenie warzyw wygląda wśród Twoich pacjentów. Mają z tym problem?

.

Większość moich pacjentów, zanim do mnie trafiła, jadła warzywa kilka razy w tygodniu, a to zdecydowanie za mało. Dodatkowo wybierali oni zwykle kilka dobrze znanych warzyw, kompletnie, nie zwracając uwagi na różnorodność. W moich planach żywieniowych warzywa i owoce to podstawa, dlatego z reguły pacjenci przychodzą na wizyty kontrolne z lepszym samopoczuciem i odczuwalną poprawą jakości życia. Zwiększenie spożycia warzyw skutkuje także poprawą stanu naszej skóry i włosów oraz lepszą regulacją układu pokarmowego. Muszę tutaj zaznaczyć, że praca z dietetykiem nie powinna opierać się tylko na odchudzaniu. Ważne jest spojrzenie na człowieka w całości, a nie na cyferki, które wskazuje waga. 

 

Po co nam warzywa? Czy nie możemy zamienić ich na coś smaczniejszego? 

.

Warzywa mają bardzo wysoką wartość odżywczą. Zawierają witaminy, flawonoidy, karotenoidy i przede wszystkim są bogate w błonnik. Ponadto warzywa o różnych kolorach mają inne właściwości, dlatego warto wybierać różnorodnie. A poza tym warzywa są smaczne! Często jesteśmy przyzwyczajeni do standardowych potraw, które przygotowywały nasze mamy lub babcie. Zdarza się tak, że mamy uraz do niektórych potraw jeszcze z czasów przedszkola. Warto jednak eksperymentować. Warzywa są nam niezbędne, więc starajmy się przygotowywać je na wiele sposobów. Możemy nie lubić szpinaku w formie usmażonej papki, ale spróbujmy dodać go na surowo do koktajlu. Dla mnie największym zaskoczeniem był pieczony kalafior. Wystarczy go skropić oliwą, odrobinę posolić i upiec w piekarniku. Jest naprawdę pyszny!

.

 

Świeże warzywa

.

.

Często słyszymy, że dzieci mają problem z jedzeniem warzyw. Masz jakieś sposoby, żeby przekonać niejadków, że warzywa wcale nie są takie złe?

.

Dzieciom trzeba dawać przykład. Jeśli sami nie jemy warzyw, to nie wymagajmy, aby nasze dzieci je jadły. Z mojej praktyki wynika, że dorośli za szybko odpuszczają. Już w czasie rozszerzania diety zbyt szybko uznajemy, że dziecko czegoś nie lubi i przestajemy podawać to dziecku. W ten sposób znacznie ograniczamy różnorodność produktów, które je nasza pociecha. Może się zdarzyć, że dziecku coś zasmakuje dopiero za 10 razem. Także jestem mamą i widzę, jak moje dziecko uczy się smaków. Dbam o to by jadło jak najbardziej różnorodnie. Dziecko nie musi zjadać dużych ilości, ale zapewnijmy mu duży wybór. Często przygotowujemy sobie talerz warzyw jako przekąskę. Moja córka na początku wybiera to, co lubi najbardziej, ale z reguły posmakuje wszystkiego. Uważam też, że warto pokazać dziecku, jak rosną warzywa, pozwolić kupić na straganie to, co lubi najbardziej, a potem razem przygotowywać posiłki.

.

Oprócz tego, że jesteś dietetykiem, lubisz też gotować. Masz sprawdzone, proste przepisy na przygotowanie warzyw?

.

W sezonie króluje u mnie leczo z różnymi dodatkami. Najczęściej przygotowuję je z cukinii, cebuli, pomidorów, botwiny i fasolki szparagowej na małej ilości oliwy. To dla mnie baza dla wielu posiłków. Poza tym bób i wspomniany wcześniej pieczony kalafior to świetne przekąski. Ważne są dla mnie także zielone warzywa liściaste. Przygotowuję z nich sałatki, a także dodaję do koktajli. Można wtedy zjeść ich naprawdę dużo! 

.

Macie pytania do Bogny? Chętnie na nie odpowie.

Odwiedźcie jej profil na Facebooku lub blog

4 Odpowiedzi

  1. Anna
    | Odpowiedz

    Bardzo ciekawy wywiad, nie wyobrażam sobie dnia bez warzyw, ale wstyd się przyznać nie zawsze patrzę na różnorodność

  2. Zdecydowanie za mało warzyw mam w swoim menu, najwyższy czas to zmienić, pójść w stronę zdrowia. 🙂

  3. Aldona Zakrzewska
    | Odpowiedz

    Fajny wywiad 🙂 Potwierdza moje przekonanie, że warzywa w diecie to po prostu must have!

  4. […] Warzywa prosto z pola to coś, czego na naszych talerzach nie może zabraknąć. Uwielbiamy zapach świeżych pomidorów, niepryskanej kalarepy i świadomość tego, że wszystko wyhodowaliśmy we własnym ogrodzie. Koniec jednak z zachwalaniem świeżych warzyw, bo przecież sami wiecie najlepiej, że codziennie Wasz organizm z niecierpliwością czeka na zastrzyk warzywnej energii.  Dlaczego to takie ważne, możecie przeczytać  w krótkim wywiadzie z dietetyczką – tutaj.  […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *